Salyangozlar ve Sebzeler


Arkadaşlardan biri “Sebzelere zarar veren salyangozla mücadele nasıl yapılır?” diye sormuş.

Soru bana Tool’un The Pot şarkısının klibini hatırlattı. Merak edenler tıklayıp izleyebilir.

Şimdi bu noktada bazı kavramları açıklığa kavuşturalım.

İlk olarak sebzelerden bahsedeyim. Sebze, bitkilerin pişirilerek ya da çiğ olarak yenebilen kısımlarına denir. Sebze olarak bildiğimiz bazı bitkiler, botanik bilimi açısından sebze olarak nitelendirilmezler. Patlıcan, domates ve kabak aslında meyvedir. Çok fazla meyve vs. sebze polemiğine girmeden asıl konuya dönelim.

Salyangozlarsa karada yaşayan kabuklu yumuşakçalardır (bknz. aşağıdaki fotoğraf).

salyangozVesinek

Buradaki salyangozumuz turp yapraklarında dinleniyor. Yaprağın üzerindeki delikleri o yemiş ve öğlen uykusuna yatmış. Yanına da bir sinek konmuş ama şu an onunla ilgilenmiyoruz. Salyangozların bana göre en ilginç özellikleri sebzeleri yemeleri değil, kabuklarının spiral şekli. Bu yüzden onları gözlemlemeyi ve fotoğraflarını çekmeyi seviyorum. Geçen sene bir tanesini esir etmeye karar verdim ve kavanoza koydum. İçine de marul yaprağı koydum. İlk 2-3 gün keyfi yerindeydi. Marulu yedi ve kavanozun içinde gezindi. Sonra bokları birikmeye başladı ve ben temizlemedim. 4. günden sonra kabuğundan nadiren çıkar oldu. 1 hafta sonrasındaysa sanırım iyice sıkıldı ve hep kabuğunda kaldı. Bir gün akşam yatmadan önce kavanozun kapatığını açmaya karar verdim ve yattım. Sabah kalktığımda salyangozu kavanozundan çıkmış, bütün odayı dolaşmış ve halının üstünde ilerlemeye çalışırken suyu çekilmiş bir halde buldum; ölmüştü. Üzüldüm. Özgürlüğü için kavanozundan çıkmayı ve son damlasına kadar kurumayı, kavanozun içindeki tembel hayata tercih etmişti.

Öncelikle şunu belirtmek istiyorum. Biz sebzelere ne kadar zarar veriyorsak, salyangozlar da o kadar veriyor, hatta vermiyor. Onlar sebzelerin yapraklarının küçük bir bölümünü yiyerek doyarken, bizler kökünden söküp pişiriyoruz. Fakat belli bir alanda yoğun bir nüfuza sahiplerse bazen sinir bozucu olabiliyorlar. O zaman hiç hoşlanmadıkları bir bitki ile salyangozları sebzelerimizden uzak tutabiliriz; sarımsak. Sarımsak ve acı biberle hazırlayacağımız sulu solüsyonu salyangozlardan uzak tutmak istediğimiz bitkilere sıkmamız yeterli olur. Tarifini 23 Mart’ta Özbek’te düzenlenen Ot Toplama Şenliklerinde Slow Food akımını benimsemiş kimseler tarafından elime tutuşturulan bir kağıttan vereyim.

  1. Dört diş sarımsak dövülerek ezilir.
  2. Üzerine iki çay kaşığı sıvı yağ eklenir karıştırılır.
  3. Daha sonra bir çay kaşığı acı toz biber eklenir ve tekrar karıştırılır.
  4. Bir litre su karışıma yavaşça eklenerek dökülür.
  5. Bu şekilde kapalı bir kapta bir gün bekletirilir.
  6. Tülbentten süzülerek dört litre suya karıştırılır ve uygulama yapılır.

Bu ilaç; beyaz sinekleri, yaprak bitlerini, kırmızı örümcekleri, kelebek larvalarını, tırtılları, salyangoz ve sümüklü böcekleri bahçeden uzaklaştırır. Süs bitkileri ve sebzelerde kullanılır. Tayfun Özkaya bu tarifi konuyla ilgili yazılmış bir kitaptan almış. Kitapta benzer reçeteler de varmış. Böcek biliminde ustalaşmış, ziraat mühendisi Füsun Tezcan’nın kitabının adı “Börtü Böcek İçin Doğa Dostu Öneriler ve Ev Yapımı İlaçlar”mış. Satın almak için tıklayın.

One comment

Bir Cevap Yazın

